سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از بین مخزن آب مکعبی پلی اتیلن و مخزن زیر پله ای کدام را انتخاب

انواع مخازن پلی اتیلن برای کاربردهای متفاوت تولید می شوند. اما ذخیره آب آشامیدنی یکی از کاربردهای معمول این نوع از مخازن است. امروزه با توجه به افزایش جمعیت شهرنشینی و ساخت ساختمان هایی با متراژهای کم و فضاهای کوچک، استفاده از تجهیزات ساختمانی که برای فضاهای کم مورد استفاده قرار می گیرند، بیش از پیش مهم و مورد توجه است. به همین علت استفاده از مخزن آب زیر پله و مخزن آب مکعبی در مکان هایی که از نظر جا محدودیت دارند، بسیار مناسب است. سوال این است که انتخاب شما از بین این دو مخزن کدام است؟ برای پاسخ بین این سوال بهتر است با خصوصیات و کاربرد هر یک از آنها آشنا باشید.

معرفی مخزن مکعبی

تصویر

مخزن مکعبی شکل همانطور که از اسمش مشخص است به شکل مکعب تولید می شود. تانکر مکعبی از جنس پلی اتیلن بوده و به همین دلیل نسبت به مخازن فلزی دارای کیفیت و طول عمر بالاتری است. از این رو استفاده از این مخازن در منازل و مکان هایی که محدودیت فضا دارند بسیار مناسب است. مخزن مکعبی به علت باریک بودن و داشتن ارتفاع کم از درهای باریک عبور می کند. این مخازن با نام های تانکرآب مکعبی و منبع آب مکعبی نیز در بازار شناخته می شوند.

 

کاربرد مخزن مکعبی شکل 

1. ذخیره سازی آب شرب ساختمان

2. ذخیره سازی آب ضروری آتش نشانی ساختمان

3. ذخیره سازی مایعات صنعتی و شیمیایی

مخزن مکعبی چند لیتری خریداری کنیم؟

عموما شرکت های تولید کننده مخزن های مکعبی، ابعاد مشابه و استانداردی را در طراحی و تولید این نوع از مخازن در نظر می گیرند. با این تفاسیر بهتر است با توجه محدودیت فضا، قبل از خرید ابعاد محل نصب مخزن مکعبی شکل خود را اندازه گیری نمایید.

همچنین براساس مقررات نظام مهندس ساختمان (بند 16) ضروری است در ساختمان های مسکونی بیش از 3 طبقه یا بیش از 10 واحد آپارتمانی مخزن ذخیره آب با گنجایش دست کم 75 لیتر برای هر نفر در نظر گرفته شود.

تفاوت قیمت مخزن مکعبی با دیگر مخازن در چیست؟

 

تصویر

به منظور اینکه مخازن آب مکعبی دوامی همانند مخازن عمودی داشته باشند، به دلیل شکل هندسی شان، ناچارا از پلی اتیلن بیشتری در تولید آنها استفاده می شود. طبیعتا به مراتب سنگین تر تولید می شوند. از طرفی می دانیم نسبت سطح به حجم در اشکال استوانه ای کمتر از اشکال مکعبی است. یعنی مساحت دیواره بیرونی مخازن مکعبی بیشتر از مخازن استوانه ای هم حجم است. حال حتی اگر ضخامت دیواره ها هم برابر بود باز هم مخازن مکعبی وزن و قیمت بیشتری می داشتند. بنابراین در صورتی سراغ تانکر مکعبی می رویم که جای کافی برای نصب مخازن عمودی را نداشته باشیم. در واقع قیمت بالاتر این تانکرها به معنای بهتر بودن کیفیت آنها نیست.

معرفی مخزن آب زیر پله

 

تصویر

منبع آب زیر پله ای در ردیف مخازن افقی ولی شیب دار قرار می گیرید که به دلیل شکل ظاهری شیب داری که دارد بهترین انتخاب برای فضای پرت زیر راه پله ها است.

طراحی و شکل ظاهری مخازن زیر پله ای به گونه ای است، که از آنها در مکان هایی مانند زیر راه پله ها، پارکینگ ها و اتاقک های تاسیسات که فضای محدودی دارند استفاده می شود. با توجه به محدود بودن فضاهایی که اشاره کردیم، حتما قبل از خرید و جانمایی مخزن زیرپله به ابعاد و مشخصات فنی آنها توجه کافی نمایید.

مخزن آب زیر پله، مخزنی پرطرفدار

نصب مخزن آب زیرپله چندان دشوار نیست. این نوع از مخازن باعث می شوند از فضای خالی و بلا استفاده ساختمان به صورت بهینه استفاده شود. همچنین به دلیل در دید نبودن مخزن زیر پله، ظاهر فضای باز ساختمان نیز به هم نمی خورد. قرارگیری این مخازن در داخل ساختمان و دور بودن از نور و گرمای خورشید، باعث خنک نگه داشتن اب داخل مخزن می شود.

کاربرد مخزن آب زیرپله:

1. نگهداری آب شرب ساختمان

2. ذخیره و نگهداری آب ضروری آتش نشانی ساختمان

3. ذخیره مایعات صنعتی و شیمیایی

انواع منبع آب زیرپله ای

تصویر

مخازن زیر پله در ابعاد متفاوت ساخته می شوند تا با اغلب فضاهای زیر پله در مجتمع ها و ساختمان ها سازگار باشند. منبع پلی اتیلن زیرپله ای در انواع گرد و مکعبی با لیتراژ 500 تا 1500 لیتر تولید می شود. انتخاب گرد یا مکعبی بودن مخزن زیر پله، بستگی به شکل زیرپله ساختمان دارد. در مخزن زیر پله گرد، قسمت رویی به صورت گرد طراحی می شود. قسمت رویی مخزن آب زیرپله مکعبی به صورت مکعب طراحی می شود. قبل از خرید مخزن زیر پله، دقت کنید که ارتفاع مخزن حداقل 20 سانتی متر کمتر از ارتفاع زیر پله باشد تا درب منبع به راحتی باز شود.

آیا انواع مخازن زیرپله ای فقط در حجم 500 تا 1500 لیتر تولید می شوند؟

انواع منبع آب زیر پله ای به دلیل کاربری خاصی که دارند، فقط مخصوص استفاده در فضای زیر راه پله ساختمان ها طراحی و تولید می شوند. از آنجا که ابعاد پله های ساختمان ها نیز استاندار است، بنابراین معمولا ابعاد مخزن زیر پله مورد نیاز برای این فضای محدود، در همه ساختمان ها تقریبا یکسان است و در بازه 500 لیتر تا 1500 لیتر جای می گیرد.

از این رو متداول ترین ابعاد منبع آب زیرپله ای، 500 لیتر، 800 لیتر، 1000 لیتر و 1500 لیتر است. اما اگر ابعاد فضای زیرپله شما به گونه ای بود که به مخزن آب زیرپله ای حجیم تر و بیشتر از 1500 لیتر نیاز داشتید، یا برعکس به مخزنی کوچکتر از 500 لیتر نیاز داشتید، می توانید از مخازن آسان رو یا افقی استفاده کنید.

بهترین مخزن آب زیر پله پیشنهادی به ازای هر واحد مسکونی :

برای واحدهای آپارتمانی 2 واحدی حداقل مخزن پیشنهادی = مخزن 500 لیتری زیر پله

برای واحدهای آپارتمانی 3 واحدی حداقل مخزن پیشنهادی = مخزن 800 لیتری زیر پله

برای واحدهای آپارتمانی 4 واحدی حداقل مخزن پیشنهادی = مخزن 1000 لیتری زیر پله

برای واحدهای آپارتمانی 6 واحدی حداقل مخزن پیشنهادی = مخزن 1500 لیتری زیر پله

برخی از ویژگی های مخازن زیرپله ای

1. دارای مناسب ترین ابعاد استاندارد جهت جانمایی دقیق در زیرپله ها

2. حمل آسان و نصب و راه اندازی سریع

3. استفاده از مواد اولیه درجه یک غذایی (Food Grade)

4. بدون تغییر در رنگ، بو و مزه آب شرب ذخیره شده

5. دارای لایه میانی مقاوم در برابر اشعه Uv خورشید و ضد جلبک

6. دارای لایه داخلی آنتی باکتریال

7. کاملا یکپارچه، بدون درز و نشت و مقاوم

8. مقاوم و محافظ از انواع اسیدها و مایعات شیمیایی بدون خورندگی مخزن

نکات مهم در خصوص جانمایی مخازن زیرپله ای

1. عرض درب ورودی ساختمان

2. عرض، طول و ارتفاع جلو و پشت زیر راه پله ها

3. عرض راهرو و محل نصب مخزن در زیر راه پله

4. سطح زیر مخزن که باید کاملا تراز و هموار باشد

5. در صورت جانمایی مخزن زیرپله از بالای درب مخزن تا سقف حدودا 20 سانتی متر فضا برای باز و بسته کردن درب وجود داشته باشد.

6. در صورت امکان فضایی امن برای راه اندازی و سیم کشی پمپ آب در نظر گرفته شود.

7. کف شور در نزدیکی مخزن یا مسیری برای خروج آب در صورت کار نکردن فلوتر(شناور) و سررسیز احتمالی آب در نظر گرفته شود.

درهنگام نصب دقت کنید

مخزن آب زیر پله دارای دو ارتفاع جلو (کوتاه) و ارتفاع پشت (بلند) می باشد، محل مجاز نصب اتصالات ورودی و خروجی معمولا در قسمت ارتفاع پشت مخزن در نظر گرفته می شود. از جمله موارد بسیار مهم در خصوص نصب و نگهداری مخازن زیرپله، توجه به زیرسازی آن است که باید به صورت کاملا مسطح و تراز در نظر گرفته شود و از افزایش ارتفاع یا تراز کردن مخازن با تکه های سنگ و مصالح جدا باید خودداری کرد. همچنین نصب اتصالات استاندارد در محل های تعبیه شده روی مخازن به شرط آنکه به بدنه مخزن فشاری وارد نکند بلامانع است.

انتخاب فروشگاه معتبر برای خرید مخازن پلی اتیلن

تصویر

اما آخرین و مهم ترین قدم برای خرید مخزن پلی اتیلن، پیدا کردن شرکت یا نمایندگی های معتبر فروش منابع است. شما می توانید مستقیما از شرکت تولیدکننده خرید کنید. یا از نمایندگان معتبر که به صورت خرده فروشی یا فروش آنلاین فعالیت می کنند، خرید کنید. نزدیک بودن محل ارسال منبع به محل مورد نظر شما، در نتیجه حمل ایمن تر و ارزان تر، می تواند در انتخاب نمایندگی مورد نظر به شما کمک قابل توجهی کند.

منبع: https://saednews.com/.post/az-bin-mkhzn-ab-mkebi-pli-atiln-v-mkhzn-zir-ple-i-kdam-ra-antkhab-mi-konid